| Městské divadlo v Mostě, Divadelní 15, 434 Ol Most
 Tel.: 035/6100250
 
 V Mostě 31. ledna 2001
 
        Vážený pane ,
 by1 jsem sice vaším dopisem překvapen, nebot' se mi zdá, že celý vychází z
    naprosto chybné
 interpretace vašeho dosavadního právního vztahu k Městskému divadlu v Mostě.
 Pokud jsem řádně informován a to jsem přesvědčen, že ano, nikdy jste zaměstnancem
    divadla nebyl, a
 proto jste z něj v tomto slova smyslu ani nemohl být vyhozen, podotýkám, že nikým,
 ani mnou, tím méně pak uměleckým šéfem činohry. Smlouva o uměleckém hostování
    mimo pracovní
 poměr se tak nazývá zejména proto, že se o pracovní poměr ve smyslu ZP nejedná a
    není tak
 posuzován ani z hlediska daňového. Tzv. "hostů" jsme za
    dobu mého působení v mosteckém divadle
 měli, i opakovaně, v jednotlivých inscenacích dlouhou řadu a to i hostů velmi
    zvučných uměleckých
 jmen. Nikdy jsem však neřešil jejich ev. vlastnické nároky na vlastní stálé místo
    v šatně, nebot' všichni
 " hosté " chápou, že mít stálé místo v šatně je výsadou herců
    angažovaných na pracovní smlouvu, to
 jest tak řečeno, ve stálém angažmá.
 Co se týče haší poznámky, že se mne nebojíte, přiznám se, že mne při
    dnešní úrovni pracovně
 právních vztahů, kdy podle mne zaměstnanec může téměř vše a zaměstnavatel
    téměř nic, náramně
 pobavila. Jsem rád, že se mne nebojíte, a1e ubezpečuji vás, že nejste sám.
    Prokazatelně se mne v práci
 nebojí nikdo a důvěrně vám sdělím, že doma ani má šestiletá dcera. To mne
    ovšem mrzí více než to
 prvé. v atmosféře strachu se totiž nedá pracovat a tak,
 koneckonců, jsem rád a svým způsobem i hrdý na to, že se mne nikdo nebojí. Proč by
    jste se mne měl
 bát vy, to skutečně nechápu. Píšete, že jste úspěšný filmový herec. Já o tom
    nepochybuji, pochybuji
 však o tom, že by mi jiný úspěšný filmový herec, např. Filip Blažek,
 měl potřebu písemně sdělovat, že se mne nebojí.
 K řadě sdělení a nařčení, která jste mi ve svém dopise naznačil,
    vám mohu sdělit
 pouze toto. Jednou z mála, a to velmi sporných výhod uměleckých šéfů obecně, je
    právo zvolit
 si své umělecké spolupracovníky. Je možné, že jste si s kolegou Novákem "nepadli
    do oka" ale to už
 se v uměleckých i jiných tvůrčích profesích stává. Stejně, jako má režisér a
    umělecký šéf právo oslovit
 umělce, se kterými spolupracovat chtějí, mají oslovení právo tuto spolupráci
    přijmout nebo odmítnout.
 To se však opět většinou týká tzv. hostů, nebot' u umělců ve stálém
 angažmá platí pravidla poněkud jiná. Mohu vás však ubezpečit, že obsazování do
    rolí bývá
 vždy velmi složité a před podpisem obsazení musí umělecký šéf dosáhnout
    především souhlasu
 režiséra, protože ten je, v důsledku, za úroveň inscenace zodpovědný.
 Nyní však k jádru věci. Přeobsazování rolí při omluvené i neomluvené
    absenci
 některého z herců je záležitostí, která je sice nepříjemnou, Ieč zcela běžnou
    součástí řídící práce v
 divadle. Jejím hlavním cílem ovšem nikdy není z inscenace někoho vyhodit,
    ale naopak inscenaci
 zachránit, pod známým divadelním heslem: "Večer se musí hrát!" Žádala-
    li tedy italská filmová
 produkce pana šéfa o vaše uvolnění, nepostavila ho před možnost se Vás v inscenaci
    zbavit, ale
 naopak, před povinnost získat někoho, aby vaši roli převzal . Jestli tomu dotyčnému
    za to musel slíbit,
 že převzatou inscenaci bude dohrávat, či něco jiného, je věr, kterou .nemohu
    předjímat, neb jsem u
 celé záležitosti nebyl. Většina těchto změn se děje
 po dohodě a písemná forma se nepoužívá, i když s vámi musím souhlasit, že by se
    používat měla.
 Kdybych toto v běžné praxi požadoval, byl bych s velkou pravděpodobností považován
    za
 zkostnatělého byrokrata. vy však jste v tomto bodě vašeho dopisu v právu
    a já vám sděluji, že další
 reprisa inscenace "Zvonokosy" je na repertoáru divadla dne 16.
    2. 2001 a podle platné smlouvy roli
 četníka ztvárníte vy. Bližší podrobnosti k derniéře tohoto titulu vám jistě,
    jako vždy ochotně, předá
 tajemnice uměleckého souboru činohry MD paní
 Krestová.
 Závěrem mého dopisu bych vám chtěl sdělit, že v rámci veřejné kontroly a
    otevřenosti v
 jednání, zveřejním v divadle jak Vaši "stížnost`; tak mou odpověď
    : Chci tak předejít následným
 dohadům na téma zatajování či překrucování skutečností. Současně bych tak
    chtěl
 do ostatních divadel, kde mají obavy o dodržování zákonnosti a spravedlnosti v
    divadle
 našem, zaslat jasný signál, že v Mostě se žádná zvěrstva nekonají. Samozřejmě,
    že za vším, co
 jsem napsal, si stojím a jsem ochoten si o tom s kýmkoli, i s vámi, povídat. Ze
    žádného podobného
 hovoru však nemůže vyplynout můj příkaz uměleckému šéfovi jak činohry tak
    loutkářského souboru s
 kým má a nemá spolupracovat a koho obsadí do jaké role. Nikdy jsem to nedělal a
    neudělám to ani na
 základě vašeho dopisu.
 
  
 |